Een goede manier om je campagne te stimuleren is om gebruik te maken van verschillende YouTube advertentie mogelijkheden. In dit artikel zullen wij deze mogelijkheden uitlichten zodat je beter begrijpt welke advertentievorm welk doel dient.
Wij onderscheiden 4 doelen binnen de YouTube campagnes
• Bewustzijn en het creëren van bereik
• Product- of merkoverweging
• Websiteverkeer
• Leads genereren
Het succes van jouw campagne ligt aan welke doelen je hebt en welke advertentie mogelijkheden je binnen jou YouTube campagne inzet. Ben je op zoek naar leads, dan is het niet slim om je geld in een Masthead te stoppen. Je kan je dan beter richten op Trueview voor actie bijvoorbeeld.
In het onderstaande overzicht kan je de doelen en de specifieke advertentiemogelijkheden vinden:
Bewustzijn en Bereik
De bovenkant van de trechter weerspiegelt het meeste bereik dat je kunt krijgen, maar de targeting is hier moeilijker. Deze fase is belangrijk voor het creëren van naamsbekendheid of product bewustzijn. Binnen deze categorie kun je kiezen voor de meeste opties binnen YouTube:
• TrueView voor bereik
• Reserveren
• Outstream video-advertenties
• Bumper Advertenties
• Masthead
• TrueView InStream
Nadat je een advertentie mogelijkheid hebt uitgekozen die je wilt gebruiken, kun je jouw campagne verder segmenteren door de plaatsen te selecteren waar je deze videoadvertenties wilt weergeven of welke biedstrategie je voor jouw campagne wilt gebruiken.
Het is erg belangrijk om je voortgang bij te houden en daarom is het belangrijk om je doelen van tevoren in kaart te brengen. De onderstaande doelen kun je gebruiken voor het meten van je campagne:
• Bewustzijns verbetering
• Uniek bereik
• Ad-recall lift
• Frequentie
• Indruk
Overweging van product en merk
Naast bewustzijn, zijn mensen steeds meer geïnteresseerd in jouw merk of product. In deze fase willen wij graag mensen aanmoedigen om ons product of merk te overwegen. Binnen dit doel richt je je op potentiële klanten die interesse tonen in jouw merk of productcategorie. Vervolgens moedig je deze mensen aan om jouw bedrijf of product te overwegen in de toekomst.
De volgende advertentie mogelijkheden zijn onderdeel van dit doel:
- TrueView in-stream
- TrueView voor winkelen
- TrueView ontdekken en
- Maximize lift
Je kunt deze vervolgens blijven segmenteren. Gebruik je bijvoorbeeld een feed in een Merchant Center-account? Gebruik vervolgens TrueView for Shopping. Als je de impact van de campagnes binnen de doelstelling Product- en merk-overweging wilt meten, kan je de volgende statistieken gebruiken:
• Overweging’s lift
• Koopintentie lift
• Toename van voorkeur lift
• Views
Websiteverkeer
Je kunt je campagne instellen om meer bezoekers te trekken door “websiteverkeer” te kiezen. Er is slechts één indeling binnen deze categorie:
- TrueView for action
Als je de impact van de campagnes binnen het doel van het websiteverkeer wilt meten, kan je de volgende statistieken gebruiken:
• Clicks
Lead generatie
Is het je doel om meer leads te creëren voor je bedrijf? Dan kan je ook een campagne binnen YouTube opzetten om meer leads te trekken door de volgende advertentie mogelijkheden te kiezen:
• Leads
• Je kan TrueView voor actie gebruiken
• Universele app-campagne voor video.
Als je verschillende apps gebruikt dan kan je ook de Universal App installeren. Als je meer wilt weten over App campagnes kun je ons altijd vragen naar de mogelijkheden.
Als je de impact van de campagnes binnen het doel van websiteverkeer wilt meten, kan je de volgende statistieken gebruiken:
• Leads
• Website conversieratio
• Online winkelbezoeken
• Verkoop
• App-installaties
Samengevat
Denk je aan het opzetten van een campagne binnen YouTube? Bepaal eerst de doelen van wat je probeert te bereiken. Er zit veel waarde in het volgen van jouw resultaten en het optimaliseren hiervan. Het stellen van doelen helpt je ook om de richting te bepalen en je te helpen de juiste keuzes te maken. Hou er altijd rekening mee dat elke mogelijkheid zijn eigen doel dient.
We proberen onze klanten altijd te helpen bij het bepalen van de juiste doelen, zodat ze op de hoogte zijn van de stappen die we zullen nemen.