Hoe UTM-tags te gebruiken? Wat zijn ze en hoe kun je ze bouwen?
Bij Digital Movers creëren we veel campagnes voor onze klanten en binnen deze campagnes gebruiken we verschillende kanalen. Voor een beter inzicht in waar bezoekers vandaan komen, is het belangrijk om te begrijpen welke kanalen we hebben ingezet binnen de campagne en hoe waardevol dit kanaal is voor de campagne.
Google Analytics is de perfecte tool om deze inzichten te verschaffen. Binnen Google Analytics (GA) vindt je Acquisition, waarmee je kan zien waar de bezoekers vandaan komen. Je kunt zien dat er verkeer komt van direct, van refferals, van sociale, organische etc. bronnen. GA biedt de mogelijkheid om te laten zien welk kanaal verantwoordelijk is voor welk bezoek, maar je kan niet zien uit welke post of advertentie deze bezoeker afkomstig is.
Hier hebben ze een oplossing voor bedacht: taddaaaaaa: UTM-tagging
Waar staat UTM voor?
De meeste mensen gebruiken UTM en weten niet waar het voor staat. UTM staat voor Urchin Tracking Module. Heel eenvoudig en daarom gebruiken we gewoon UTM.
Wat is UTM-taggen?
Een UTM-code bestaat uit een aantal UTM-tags. UTM-tagging is de toevoeging aan een koppeling. Door een UTM-tag te gebruiken, krijgen wij een beter inzicht in de resultaten die de campagne heeft opgeleverd. De UTM-codes kunnen eenvoudig worden gemaakt door een UTM-codebuilder in de ontwikkelaarstool van Google Analytics. Deze tags verzenden aanvullende informatie naar Google Analytics om meer inzicht te krijgen in waar bezoekers vandaan komen.
Er zijn in totaal vijf tags. Hieronder zijn alle vijf tags uitgezet en hebben we voorbeelden gegeven van wat je kan invullen bij deze tags.
- utm_medium. Het medium waaruit de bezoekers komen. Met een Facebook-bericht vul je hier Facebook in. Je kan natuurlijk ook gewoon “social” gebruiken.
- utm_source. De oorsprong: waar komt de bezoeker vandaan? Is te vinden in Google Analytics als bron (bron). De bron moet altijd overeenkomen (of onder het medium vallen).
- utm_campaign. De campagne waarin je de link deelt. Als je de link in de nieuwsbrief van maart bijvoorbeeld deelt, kunt je hier ‘nieuwsbrief maart’ plaatsen.·
- utm_term. ‘Officieel’: het keyword waarmee de bezoekers op de link klikken. Maar deze variabele is niet verplicht en kan ook voor andere opties worden gebruikt.·
- utm_content. Oorspronkelijk bedoeld om de aangeklikte inhoud te beschrijven, het onderwerp van het bericht of artikel waarnaar we linken.
De uitdaging bij het maken van goede UTM-codes ligt in het zorgen voor herkenbaarheid, consistentie en duidelijkheid. Dit is belangrijk omdat verschillende mensen UTM-codes maken in een organisatie. Wanneer deze niet allemaal hetzelfde zijn, wordt het Google Analytics-account onduidelijk.
Dus hoe ziet een URL er uit wanneer deze is gemaakt met een UTM-tag erin?
Je hebt waarschijnlijk wel eens een paar vreemde URL’s in je leven gezien wanneer je na het klikken op een advertentie in de url balk kijkt.
Een voorbeeld kan zo zijn: www.digitalmovers.nl?utm_source=Facebook&utm_medium=blogpost&utm_campaign=UTM_tagging&utm_term=100
Alles achter het vraagteken (?) Bestaat uit informatie die kan worden gebruikt in Google Analytics. Dit is handig wanneer we de campagnes analyseren en controleren hoe succesvol ze zijn.
In een notendop
Bij het bouwen van een online campagne is het belangrijk dat je de resultaten van de campagne kunt volgen. Hier kan UTM-tagging een rol spelen. Je kunt UTM-tags toevoegen aan je normale berichten op sociale kanalen, maar ze ook toevoegen aan je geactiveerde content. Dit helpt om de resultaten beter te volgen en laat je begrijpen welke kanalen waardevol zijn en welke minder waardevol zijn.