Skip to main content

Third party cookies gaan verdwijnen en daarom is het goed om over te stappen op first party data. Wanneer verdwijnen de third party cookies en wat moet je er allemaal over weten? Wat is het verschil tussen third party cookies en first party data? Wat kun je nu al doen om je website voor te bereiden op deze verandering? Je leest het in dit artikel.

Guide to Third-party Cookies - CookieYes

Source: (Cookieyes)

Wanneer verdwijnen third party cookies?

Third party cookies verdwijnen volgens de berichtgeving van Google in 2023. Naar verwachting gaat het pas om het najaar van 2023. Het is slim om over te stappen op first party data, zodat je hier rond die tijd helemaal geen last meer van ondervindt.

 

Wat is het verschil tussen first party data en third party data?

Om het verschil tussen deze data uit te leggen, gaan we kort in op first party cookies en third party cookies.

What are first party cookies?

First party cookies worden op jouw eigen website geplaatst. Met deze cookies is het voor jou mogelijk om informatie in te zien over het gedrag van je websitebezoekers. Denk bijvoorbeeld aan Google Analytics. Je krijgt dus inzicht in de bezoekers van jouw website en ziet onder andere op welke pagina ze het langst blijven hangen, naar welke pagina het meest wordt doorgeklikt, et cetera.

What are third party cookies?

Wat zijn third party cookies? Bij third party cookies gaat het dus om cookies op de websites van derden. Deze worden bijvoorbeeld verzameld door LinkedIn, Facebook en Google. Dat kan nodig zijn als je wilt gaan adverteren op Facebook of LinkedIn. Het gedrag van bezoekers wordt op meerdere websites gemonitord, zodat er een duidelijker beeld ontstaat van de gebruiker. Zo kom je bijvoorbeeld te weten wat de hobby’s zijn van jouw doelgroep, hoe vaak zij uitgaan en hoeveel geld ze ongeveer te besteden hebben. Dat gaat dus behoorlijk ver.

 

What is the difference between first party cookies and third party cookies?

Simpel gezegd betreffen first party cookies dus alleen je eigen website en third party cookies de websites van derden, waardoor je veel bredere informatie kunt verwerven. Vanaf 2023 gaat dit verdwijnen en dat heeft natuurlijk ook alles te maken met privacy.

Switch to first party data

Het uitfaseren van third party cookies betekent voor veel bedrijven een behoorlijke verandering. Je kunt immers minder goed monitoren waar je je op moet gaan richten met je marketing campagnes. Voorlopig lijken first party data het antwoord te zijn. Wil je weten hoe je daar optimaal gebruik van maakt? Neem vrijblijvend contact op met Digital Movers voor meer informatie. Onze specialisten kunnen je precies vertellen waarom je van third party cookies naar first party data zou moeten overgaan en hoe je dat kunt realiseren.

Wees voorbereid en zorg ervoor dat jouw marketingstrategie met deze veranderingen niet plotseling in duigen valt.

Mathias Aaftink

Auteur Mathias Aaftink

Geïntrigeerd door klantgedrag, performance marketing en klantervaring en de manier waarop organisaties daarop inspelen. Met mijn ervaring voel ik me thuis in de wereld van (digitale) marketing en branding. Ik ga nieuwe uitdagingen met veel plezier aan en voel meteen een groot verantwoordelijkheidsgevoel om er een succes van te maken. Projecten waarbij ik mijn ondernemende vaardigheden en mindset kan inzetten geven mij veel energie en dit is waar ik voor u van toegevoegde waarde kan zijn.

Meer berichten van Mathias Aaftink
Open chat
1
👋Do you want to grow together online and achieve great results? 📈 Send us a message on WhatsApp and receive more information!