De voordelen van recruitmentmarketing via Google voor jouw bedrijf
Introductie
De arbeidsmarkt is historisch krap, maar er blijft onbenut arbeidspotentieel. De krapte komt doordat de werkloosheid laag is en er nog nooit zo veel banen waren in Nederland. Dit zorgt ervoor dat werkenden en werkzoekenden meer keuze hebben en meer kunnen eisen dan ooit (bron). Veel bedrijven hebben dan ook moeite met het aantrekken én behouden van goede werknemers. Terwijl er een grote kans voor werkgevers ligt om op deze krapte in te spelen, door bijvoorbeeld het bieden van betere arbeidsvoorwaarden, loonsverhoging om de hogere inflatie op te vangen, en ook werkcultuur gaat een steeds belangrijkere rol spelen (bron).
Maar hoe zorg je er nu voor, tussen de ruim 11 miljoen banen die op dit moment aangeboden worden in Nederland (bron), dat jouw bedrijf er bovenuit springt en de potentiële werknemer waar jij naar op zoek bent jóuw bedrijf ook vindt? Recruitmentmarketing via Google kan voor jouw bedrijf een goede oplossing zijn. Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder!
Recruitment marketing
Recruitmentmarketing is de praktijk waarbij je tijdens het rekruteringsproces jouw bedrijf promoot om zo een connectie met gekwalificeerde kandidaten aan te trekken, te engageren en te ontwikkelen. Het primaire doel van rekruteringsmarketing is om sollicitanten aan te trekken om te solliciteren naar beschikbare vacatures binnen jouw bedrijf. Recruitmentmarketing helpt een bedrijf een positieve relatie op te bouwen met mogelijke sollicitanten en relevante informatie over het bedrijf en de functie te communiceren om een potentiële nieuwe werknemer te overtuigen een baanaanbod te accepteren. Deze rekruteringsmethode kan de merkherkenning van jouw bedrijf vergroten.
Het doel van recruitment marketing
Werkgevers hebben recruitmentmarketing nodig omdat de traditionele manier van werven niet meer werkt. In dit tijdperk ontdekken en beoordelen potentiële werknemers banen op dezelfde manier waarop klanten goederen, hotels en restaurants vinden. Potentiële werknemers kunnen meer te weten komen over een werkgever en zijn vacatures door online te zoeken, sociale media te volgen en recensies te lezen. Wat ze ontdekken over het doel en de cultuur van een bedrijf kan van invloed zijn op de keuze van een potentiële werknemer om naar een baan te solliciteren en een baanaanbod te accepteren, of het kan een slechte mening opbouwen en de keuze voor jouw bedrijf negatief beïnvloeden.
Het wervingsproces
Een wervingsproces is vergelijkbaar met het verkoopproces dat wordt gebruikt om het klanttraject te beschrijven dat leidt tot een aankoop. Dit is hoe deskundigen de ervaring van de sollicitant vaak beschrijven als een fase van steeds meer gerichte processen. Hoewel het aantal fasen per expert varieert, zijn dit de typische:
- Bewustzijn
- Betrokkenheid en actief zoeken
- Uitdrukking van interesse
- Sollicitatie
Daarna gaat het naar de laatste fase, bestaande uit:
- Screening
- Interview en evaluatie
- Aanbod
- Aannemen van de nieuwe werknemer(s)
Traditionele wervingsmethoden
Bij traditionele werving voert de afdeling Human Resources vaak de interne search uit. Het kan gaan om strategieën als interne promotie, het gebruik van bedrijfsbrede netwerken en traditionele vormen van adverteren.
Moderne wervingsmethoden
Bij moderne recruitment wordt de kracht van technologie ingezet om geschikte sollicitanten te vinden. Vaak gaat het hierbij om sociale mediaplatformen zoals LinkedIn en online vacaturesites, terwijl aanvullende platforms kunnen worden gebruikt als deze aanvaardbaar worden geacht voor de organisatie en de criteria van de functie.
Het gebruik van Google ads voor recruitmentmarketing
Google speelt een cruciale rol in dit digitale tijdperk van technologie. Ook Google is een essentieel onderdeel van de recruitmentomgeving. Wanneer je jouw carrièresite of vacature-bestemmingspagina optimaliseert voor online zoekopdrachten op Google (of andere zoekmachines), probeer je in feite de inspanningen van Google te evenaren om relevant materiaal aan zijn bezoekers te bieden. Gezien dit gegeven is het verrassend waarom minder recruiters Google Ads gebruiken om potentiële werkzoekenden te verleiden.
Met het advertentieplatform van Google kun je met jouw bedrijf gesponsorde inhoud plaatsen in de zoekresultaten van Google. Dit zijn alle websites die hun advertenties beheren via Google en op YouTube.
Dankzij het Advertentienetwerk kan jouw carrièresite of vacature-bestemmingspagina op een groot aantal internetlocaties worden bekeken, waaronder:
- Google zoekmachine
- Mobiele telefoons
- Websites
Google for Jobs
Werkgevers en potentiële werknemers kunnen dankzij Google for Jobs vacatures in de zoekresultaten bekijken. Terwijl werkzoekenden een speciale interface kunnen gebruiken om vacatures te doorzoeken en meldingen in te stellen, kunnen werkgevers de Google-integratie gebruiken om ervoor te zorgen dat vacatures naadloos in de zoekresultaten worden weergegeven. Het is eenvoudig om Google for Jobs in jouw voordeel te gebruiken als je op zoek bent naar werk. Om te beginnen typ je simpelweg ‘zoeken naar een baan’ in de zoekbalk en je ziet een vak met een aantal openstaande vacatures.
Hulp nodig met recruitment marketing via Google?
Ben je na het lezen van deze blog overtuigd dat Google campagnes kunnen bijdragen aan het recruitmentproces van jouw bedrijf? Wil je aan de slag maar weet je niet hoe? Of maak je al gebruik van recruitmentmarketing campagnes via Google, maar kom je er niet helemaal uit? Wij vinden het belangrijk om alle onzekerheden en vragen die je hebt weg te nemen. Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Neem contact op! Wij helpen je graag en begeleiden je tijdens het hele proces.