Er is een nieuwe update op Instagram genaamd IGTV. Instagram, de populaire app van de makers van Facebook opent de aanval op de videostreaming service tegen YouTube met hun nieuwste update.
Wat is IGTV
De update werd gepresenteerd tijdens een evenement in San Francisco op woensdag 20 juni. Het is een aparte app, maar het is ook geïntegreerd met de bestaande Instagram app. IGTV werkt puur met video.
De app, die nu al 1 miljard gebruikers heeft, concurreert met YouTube, wat net als Instagram immens populair is bij jongere mensen. De video’s komen direct verticaal op je scherm te staan. Best logisch want een tablet of computer spelen nauwelijks een rol in de wereld van Instagram.
De app wordt simpel gehouden: Gebruikers hebben een paar opties om te kijken: “populaire” kanalen of kanalen die al gevolgd worden. De langere video’s zullen niet in je feed komen te staan. Door een aparte “Discover”(verkennen) functie, kunnen gebruikers de langere video’s bekijken. Het plaatsen van lange video’s is voor iedereen mogelijk gemaakt.
Video’s worden steeds belangrijker, vooral bij de jongere gebruikers. Veel bedrijven zullen daarom ook gebruik maken van dit platform om hun jongere doelgroep te kunnen targeten.
Doelgroep IGTV
Volgens een studie van de US Pew Research Center zijn Snapchat, Instagram en YouTube de 3 meest gebruikte apps onder Amerikaanse tieners (13-17). Dit zal misschien niet direct voor de Nederlandse populatie gelden maar er zal zeker verband tussen zijn.
Facebook wordt nu nog maar gebruikt door 51% van de jongeren. Nog steeds is dat best veel, maar dit percentage was 3 jaar geleden ongeveer 70%.
In dezelfde periode is Instagram van 52% naar 72% gebruikers gegaan. Snapchat had een vergelijkbare toename. Een recentelijk Newcom onderzoek van begin 2018 toont aan dat Instagram het snelst groeiende social media platform is tot nu toe in Nederland, met 4.1 miljoen Nederlandse gebruikers waarvan 2.1 miljoen gebruikers het dagelijks gebruikt.
Youtube heeft 2.2 miljoen dagelijkse Nederlandse gebruikers volgens hetzelfde onderzoek. De doelgroep van alle 2 de kanalen maakt grotendeels deel uit van mensen tussen 15 en 19 jaar. Ook mensen tussen 20 en 39 jaar gebruiken de kanalen vaak.
Adverteren
We zullen zien of vloggers en influencers ook de overstap maken van YouTube naar IGTV. De nieuwe app kan tevens kansen voor bedrijven aanbieden. Met langere video’s kan je vaak ook beter je boodschap overbrengen. Instagram heeft aangegeven dat er geen advertenties voor of tijdens de langere video’s zullen komen. Natuurlijk moeten we afwachten of Instagram zich aan hun woord houdt