Als de ondernemer van jouw bedrijf ken je jouw doelgroep. Dat nemen we tenminste aan. Maar……. ben je ook bekend met hoe jouw doelgroep op zoek is naar jouw merk, producten en diensten? Bepaal je de zoekwoorden vanuit uw eigen perspectief of vanuit het perspectief van de consument? Welke zoektermen gebruiken jouw consumenten wanneer je Google en YouTube gebruikt om je te vinden?
Terwijl mensen steeds meer video’s op YouTube zoeken en meer visuele inhoud via zowel Google als YouTube gebruiken, is het essentieel om in beide kanalen aanwezig te zijn. Je kan dit bereiken door jouw zoektermen voor zowel Google als YouTube te optimaliseren.
Meestal begint de koopcyclus bij Google of YouTube en daarom moet je weten welke zoekwoorden en zoektermen jouw consumenten gebruiken om de antwoorden te krijgen die ze nodig hebben. In onze vorige blog over Hero-, Hub- en Hygiene-inhoud hebben we al besproken hoe je op YouTube aanwezig moet zijn. We duiken nu in Google en helpen je om de manier te verbeteren waarop je jouw zoektermen en jouw SEO gebruikt – Zoekmachineoptimalisatie.
Waarom zijn zoektermen zo belangrijk voor Google?
Meestal wanneer mensen op Google zoeken, gebruiken ze een combinatie van woorden om de dingen te beschrijven waarnaar ze op zoek zijn, zoals ze ook op YouTube doen. Google gebruikt deze woorden om de best mogelijke pagina’s voor deze zoektermen te definiëren. Voor jouw vindbaarheid is het essentieel dat je zoektermen op jouw website gebruikt die overeenkomen met de zoektermen van jouw potentiële klanten.
Hoe zoeken consumenten?
Wanneer mensen zoeken, maken ze het onbewuste onderscheid tussen Shorttail en Longtail.
Shorttail-zoekopdrachten zijn zoekopdrachten met een combinatie van woorden met één, twee of drie verschillende zoekwoorden. Bijvoorbeeld: herenschoenen of leren herenschoenen of zwarte leren herenschoenen.
Longtaill-zoekopdrachten bevatten vier tot zeven woorden of zelfs meer. Meer dan 70% van alle zoekopdrachten in Google vallen in de categorie zoekopdrachten van Longtail. Realiseer je ook dat wanneer mensen meer woorden gebruiken in hun zoekopdracht, het zoekvolume lager is maar de conversies hoger zijn. Hoe langer de zoekterm, hoe specifieker de consument naar antwoorden zoekt. Je kan de antwoorden geven die hij nodig heeft door deze Longtails te analyseren, zodat je beter begrijpt waar jouw consument naar op zoek is.
Trefwoord analyse
Analyse van jouw zoekwoorden geeft je inzicht in de manier waarop jouw doelgroep zoekt en geeft je ook de kans om nieuwe en betere inhoud te maken die beter bij deze zoekwoorden past. Je kan leren hoe jouw doelgroep naar jouw merk zoekt, waarnaar ze zoeken, wanneer ze zoeken, hoe ze zoeken en welke zoekwoorden ze gebruiken. Je leert ook voor wat voor soort zoektermen jouw doelgroep niet zoekt.
We zullen je meer vertellen over het proces van het doen van een goede analyse van zoekwoorden en hoe je een goede basis kunt leggen voor een succesvolle SEO-strategie in onze volgende blog, maar laten we eerst eens kijken wat we vandaag hebben geleerd.
Samengevat
In het kort kunnen we zeggen dat Shorttails je minder conversie bieden terwijl het zoekvolume hoger is. Wanneer je zich richt op Longtails, zijn de kansen groter voor hogere conversies en minder concurrentie. In onze volgende blog zullen we ingaan op het proces van het instellen van een goede basis voor een succesvolle SEO-strategie en het analyseren van jouw zoekwoorden.