Hoe jij het beste kunt optimaliseren voor lokale SEO
Introductie
Met de, sinds de coronacrisis, omslag van globale consumptie naar lokale consumptie, is zichtbaarheid in je directe omgeving belangrijker dan ooit. met de digitalisering van de afgelopen jaren, is online zichtbaarheid in je directe omgeving ook belangrijker dan ooit. Lokale SEO kan hier een mooie ondersteuning in zijn. Maar wat is (lokale) SEO nu precies en hoe kun jij het inzetten voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag. In deze blog leggen we je uit hoe je lokale SEO het beste kunt opzetten en toepassen voor jouw bedrijf!
Wat is lokale SEO?
Laten we eerst begrijpen wat lokaal zoeken betekent voordat we het concept van lokale SEO bespreken. Wanneer iemand lokaal zoekt, zijn ze op zoek naar bedrijven, goederen, diensten of andere informatie die relevant is voor een bepaald gebied. Ze konden “concerten bij mij in de buurt” intypen om een concert in hun omgeving op te zoeken of “beste schilderservice in [locatie]” om een lokale schilder te ontdekken. Vergeet niet dat lokale SEO een geweldige investering is, maar u moet ook extra mogelijkheden overwegen voor uw fysieke winkel of winkel om te profiteren van digitaal. Nu heeft lokale SEO de neiging om een beetje ingewikkeld te zijn en lijkt het voor sommige mensen een beetje een zwart gat te zijn.
Optimaliseer je homepagina
Jouw website dient als route naar jouw producten en jouw diensten. Het is waar klanten zich meestal bezighouden met jouw e-commercebedrijf en, idealiter, aankopen doen. Wanneer je online zaken doet, zijn er verschillende factoren waarmee je rekening moet houden. Het is niet voldoende om alleen een website te maken. Jouw website is misschien wel de best ontworpen ter wereld en blijft nog steeds onopgemerkt. Potentiële klanten zullen jouw website eenvoudigweg niet vinden tijdens het zoeken naar de items of diensten die ze nodig hebben als deze niet goed is geoptimaliseerd. Als het gaat om online zakendoen, zijn jouw zoekresultaten van cruciaal belang.
Optimaliseer jouw Google Bedrijfsprofiel
Als je van mening bent dat jouw Google-bedrijfsprofiel (GBP), voorheen bekend als Google Mijn Bedrijf, perfect is en je je er geen zorgen over hoeft te maken. Zelfs als je jouw profiel eerder hebt verbeterd, kun je door deze richtlijnen te volgen in 2022 het meeste uit jouw Google-bedrijfsprofiel halen. Omdat lokale SEO van dag tot dag verandert, is het van groot belang om op de hoogte te blijven van de huidige trends om een hoge positie te behouden. Je moet voorzichtig zijn met onderstaande punten.
- Houd rekening met de intentie van jouw publiek;
- Houd jouw GBP-profiel up-to-date;
- Vraag feedback aan jouw consumenten;
- Voeg gerelateerde categorieën toe;
- Voeg gedetailleerde foto’s toe.
Optimaliseer jouw content
On-page SEO is sterk afhankelijk van de inhoud. Het moet van uitstekende kwaliteit zijn om degenen die op zoek zijn naar een oplossing voor een specifiek probleem ten goede te komen. Het kiezen van relevante zoekwoorden en onderwerpen is de eerste stap van hoogwaardige inhoud.
Factoren waarmee je rekening kunt houden:
- Selecteer het beste zoekwoord om te targeten;
- Maak gebruik van een content analyse tool;
- Onderzoek de intentie van de gebruiker;
- Paginatitel en beschrijving;
- Introductie;
- Sub rubrieken en kopteksten.
Interne/externe link building
Linksignalen zoals het koppelen van domeinautoriteit en hoeveelheid behoren tot de belangrijkste elementen die uw positie in lokale zoekopdrachten en snackpakketresultaten beïnvloeden. Dus, net als gewone SEO, vereist lokale SEO meestal linkbuilding om uw linkprofiel te laten groeien. De gekoppelde websites moeten echter relevanter zijn voor uw doelgebied. Probeer verbinding te maken met een website met een hoge autoriteit voor externe links. Controleer de domeinautoriteit, gemiddelde maandelijkse bezoeken en het aantal backlinks van een website om de autoriteit ervan te bepalen. Zorg er niet voor dat elke externe link do-follow is; als het een concurrent is, zorg er dan voor dat het niet volgt.
Maak social media-accounts aan
Als je geen Facebook-bedrijfspagina hebt, moet je nu beginnen. Als het gaat om ranking voor lokale SEO, is het hebben van sociale media-signalen die naar jouw gebied wijzen een extra pluspunt. Je hoeft er niets mee te doen, maar de simpele aanwezigheid van de pagina is te verkiezen boven niets. Als jouw bedrijf dit echter vereist, moet je een strategie voor sociale media hebben waarmee je inhoud voor tal van locaties kunt beheren.
Conclusie
SEO kan moeilijk zijn, maar het begrijpen van de basis kan je een goede start geven. Maak materiaal voor jouw doelgroep, maar maak het beter dan jouw concurrenten. Doe duidelijke inspanningen voor on-page en off-page SEO. Zorg ervoor dat jouw website snel laadt op zowel desktop- als mobiele apparaten en dat je zoveel mogelijk backlinks aantrekt. Als je goede inhoud van hoge kwaliteit maakt, kun je bezoekers aantrekken en ze jarenlang converteren.
Hulp nodig met lokale SEO voor jouw organisatie?
Ben je na het lezen van deze blog overtuigd dat lokale SEO kan bijdragen aan jouw bedrijf? Wil je aan de slag maar weet je niet hoe? Of maak je al gebruik van SEO, maar kom je er niet helemaal uit? Wij vinden het belangrijk om alle onzekerheden en vragen die je hebt weg te nemen. Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Neem contact op! Wij helpen je graag en begeleiden je tijdens het hele proces.