Een complete SEO gids voor YouTube
Als je een regelmatige gebruiker van YouTube bent, zijn de YouTube-advertenties die je naar de YouTube-video’s van makers en marketeers brengen je vast al opgevallen. Dat is één manier om je YouTube-video’s te promoten via betaalde marketingmethodes. Maar wat als u niet over het budget beschikt om een advertentiecampagne uit te voeren of je liever geen advertenties wilt gebruiken om jouw inhoud te promoten? Geen zorgen, er zijn veel manieren waarop je organisch verkeer naar jouw video’s kunt genereren. Het idee klinkt in het begin misschien een beetje ontmoedigend, YouTube is tenslotte een populair sociaal netwerkplatform met elke minuut meer dan 500 uur aan video-inhoud die op het kanaal wordt geüpload. Er lijkt dus weinig tot geen kans dat jouw doelgroep jouw video’s zal vinden tussen zo’n groot aantal video’s.
Het goede nieuws is dat het heel goed mogelijk is om jouw website bovenaan de YouTube-zoekmachine te krijgen door middel van effectieve strategieën voor contentmarketing. Je hoeft je alleen maar te concentreren op het verkrijgen van de on-site SEO om je kanaal naar de eerste pagina van de YouTube-zoekresultaten te brengen. Na het lezen van dit ken je enkele van de beste YouTube-marketingstrategieën om je website een hoge zoekpositie op YouTube te geven.
Laten we snel beginnen!
Doe een zoekwoordonderzoek
Net zoals hoe je zoekwoordonderzoek voor jouw website uit moet voeren, zullen effectieve technieken voor zoekwoordoptimalisatie jouw YouTube-zoekrangschikking helpen verbeteren. Zoekwoordonderzoek voor YouTube is vrij eenvoudig. Het enige dat je moet doen, is een paar woorden in te voeren die verband houden met jouw merk of niche in de zoekbalk van YouTube en de lijst met voorgestelde functies te bekijken om een lijst met zoekwoorden te krijgen die je voor jouw YouTube-video’s moet gebruiken.
De zoekwoorden die je uit de suggestielijst krijgt, zijn 100% nauwkeurig en het populairst. Dat komt omdat YouTube de zoekwoorden suggereert die jouw doelgroep gebruikt bij het zoeken naar vergelijkbare inhoud. Houd er rekening mee dat zoekwoorden een cruciale rol spelen bij het rangschikken van jouw YouTube-inhoud. Je kunt ook de YouTube-kanalen van jouw concurrenten bekijken om een uitgebreide lijst te krijgen van de zoekwoorden die voor anderen werken.
Focus op video’s met hoge retentie
Niemand kent het exacte YouTube-rangschikkingsalgoritme maar van wat we tot nu toe hebben gezien, is het duidelijk dat YouTube prioriteit geeft aan inhoud met een hoge retentiegraad. De kans is groot dat de video’s die je publiek tot het einde aan het scherm verslaafd houden, hoger op YouTube worden gerangschikt dan de video’s die er niet in slagen om betrokkenheid op te bouwen. Het kijkersloyaliteitspercentage bepaalt de totale lengte van de video die jouw publiek bekijkt. Je doel moet zijn om 100% klantenbehoud te bereiken door je publiek zo lang mogelijk bij de video te laten blijven. Video’s met een langere kijktijd worden hoogstwaarschijnlijk weergegeven in de lijst met voorgestelde video’s.
Optimaliseer video’s voor SEO
Video-optimalisaties werkt hetzelfde als de on-page optimalisatie van jouw website. Overdrijf niet met het aantal trefwoorden in de inhoud van de website, maar probeer een titel te maken die de nodige relevante trefwoorden bevat. Zorg ervoor dat je videotitel minimaal 5-10 woorden lang is, zodat je de belangrijkste zoekwoorden erin kunt opnemen.
Vervolgens moet je de beschrijving optimaliseren voor SEO. Google moet weten waar de inhoud over gaat en hoe relevant deze is voor jouw publiek. Hoe gemakkelijker het voor Google is om de relevantie tussen de inhoud en jouw publiek te identificeren, hoe hoger ze jouw YouTube-video’s zullen rangschikken.
Er is ook een goede kans dat Google jouw video’s op de eerste pagina van de zoekresultaten plaatst als de inhoud een titel en beschrijving heeft die zijn geoptimaliseerd voor SEO. Houd er rekening mee dat Google een met trefwoorden gevulde beschrijving als spam beschouwt. Je hoeft dit gedeelte niet te vullen met primaire en secundaire zoekwoorden. Gebruik zoekwoorden verstandig, maar overdrijf nooit. Maak de inhoud zo kort en pakkend mogelijk.
Promoot je YouTube-video’s
Je zult veel inhoud vinden die vertelt over de manieren om de kijkersloyaliteit te vergroten door video’s van hoge kwaliteit te maken. Het is belangrijk om boeiende video’s te maken die je kunnen helpen de aandacht van je publiek op je kanaal te vestigen, maar de vraag is hoe je eerst het aantal weergaven vergroot? Het heeft geen zin om je tijd te investeren in het maken van video’s van hoge kwaliteit als je video’s in de eerste plaats geen weergaven krijgen.
De gemakkelijkste manier om verkeer naar je YouTube-kanaal te leiden, is door een paar relevante vragen op Quora en andere Q&A-sites te beantwoorden en strategisch naar je vlog te linken. Het doel is om jouw video te presenteren als een oplossing voor de problemen van jouw klanten. Als je bijvoorbeeld video’s maakt over ‘haaruitvalproblemen’, kun je vragen rond dezelfde niche op Quora beantwoorden en ergens in het midden van het antwoord een link plaatsen, en je lezers vragen om je vlog te bekijken voor meer informatie over hoe je controle haaruitval.
Je kunt je YouTube-video’s ook promoten op Facebook, Instagram en andere sociale sites door een kleine demovideo te plaatsen die laat zien wat voor soort inhoud je plaatst en wat je publiek van het platform zal leren.
Call-To-Action’s (CTA) toevoegen
Het spreekt voor zich dat content die een groot aantal likes, comments en abonnees krijgt de hoogste SERP-ranking op YouTube krijgt. Dergelijke inhoud krijgt de maximale aandacht van het publiek, omdat mensen ervan uitgaan dat inhoud met duizenden likes en reacties van de beste kwaliteit is.
Een manier om jouw publiek te betrekken bij de inhoud en het aantal weergaven op jouw kanaal te vergroten, is door hen te vragen een opmerking te plaatsen, jouw video’s leuk te vinden en met anderen te delen. Je kunt ze ook vragen zich te abonneren op je kanaal en regelmatig meldingen te ontvangen. Begin je video niet met de CTA, want dat kan een negatieve invloed hebben op de betrokkenheid van je kijkers. Je moet zich liever concentreren op het toevoegen van de CTA aan het einde of ergens in het midden. Houd het boeiend en kort. Maak je geen zorgen over de CTA, want je publiek kan je website verlaten als ze je verzoeken frustrerend vinden.
Hulp nodig bij jouw SEO-optimalisaties? Onze SEO specialisten staan altijd klaar om je verder te helpen!